Επιστρέφουν κι επίσημα στα σχολεία από αύριο Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου οι μαθητές, με πολλές αλλαγές στη διδακτέα ύλη.
Συγκεκριμένα, τη νέα σχολική χρονιά, 2025-26, θα εφαρμοστεί ένα νέο σχέδιο για τη διδακτέα ύλη όλων των τάξεων του δημοτικού και του γυμνασίου, με στόχο να δοθεί περισσότερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς, κάτι που από πλευράς υπουργείου και ΙΕΠ συνεπάγεται ευκαιρία για «πιο στοχευμένη και ουσιαστική διδασκαλία, με σεβασμό στον ρυθμό κάθε μαθητή και στις ανάγκες της σχολικής ομάδας».
Οι μαθησιακοί στόχοι κάθε γνωστικού αντικειμένου έχουν αναδιοργανωθεί, όντας χωρισμένοι σε δύο κατηγορίες:
- Βασικοί – υποχρεωτικοί, που διασφαλίζουν τη θεμελιώδη γνώση και τις αναγκαίες δεξιότητες για όλους τους μαθητές, και
- Πρόσθετοι – προαιρετικοί, που δίνουν στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να επιλέγει τι επιπλέον θα διδάξει και να προσαρμόζει τη διδασκαλία στα ενδιαφέροντα, το επίπεδο και τις ιδιαιτερότητες της τάξης του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο νέος αυτός σχεδιασμός της διδακτέας ύλης βρίσκεται σε αρμονία με την εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το 2026-27.
Σύμφωνα με πηγές του ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι τελικές ανακοινώσεις για τη νέα διάρθρωση της ύλης αναμένονται άμεσα, πριν από το άνοιγμα των σχολείων.
Αν και τα βιβλία που θα παραλάβουν οι μαθητές φέτος θα είναι τα ίδια σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο από τα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να παραδοθούν στους εκπαιδευτικούς, μέσω της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης, τα νέα σχολικά βιβλία για όλες τις τάξεις μέχρι και την Α’ λυκείου. Έτσι, θα έχουν τον απαραίτητο χρόνο για να επιλέξουν τα βιβλία με τα οποία θα δουλέψουν στο πλαίσιο του θεσμού του πολλαπλού βιβλίου και να προετοιμάσουν κατάλληλα τη διδασκαλία τους. Σκοπός είναι, την άνοιξη του 2026 να γίνει η τελική επιλογή των βιβλίων που θα χρησιμοποιήσουν για κάθε μάθημα. Σε έντυπη μορφή, τα νέα βιβλία αναμένεται να διανεμηθούν στα σχολεία τον Σεπτέμβρη του 2026, αντικαθιστώντας τα σημερινά.
Η «φιλοσοφία» του πολλαπλού βιβλίου, ωστόσο, θα έρθει πιο κοντά στους μαθητές, μέσω των βιβλίων με τα ολοκληρωμένα λογοτεχνικά έργα στο μάθημα της Λογοτεχνίας, αλλά και με την πλατφόρμα eVivlio (https://evivlio.gov.gr/), όπου είναι διαθέσιμα εκπαιδευτικά και λογοτεχνικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή για αναπαραγωγή (audiobooks).
Σε 431 σχολικές μονάδες της επικράτειας, το «πρώτο κουδούνι» θα χτυπήσει ξανά, με εκσυγχρονισμένες υποδομές, μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», ενώ παράλληλα, «πρεμιέρα» θα κάνουν και τα 12 Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε Αττική, Μακεδονία και Θράκη.
Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί από πλευράς κυβέρνησης και υπουργείου στην επαναλειτουργία, μετά από 17 χρόνια, του δημοτικού σχολείου στην Ψέριμο, ώστε οι δυο μικροί μαθητές που ολοκλήρωσαν το νηπιαγωγείο στο νησί να μην χρειαστεί να μετακινηθούν στην Κάλυμνο. Όπως έχει ανακοινωθεί σχετικά, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα τοποθετηθεί δάσκαλος είτε από τους νεοδιοριζόμενους, είτε μέσω απόσπασης εκπαιδευτικού από την Κάλυμνο.
Επιπλέον, για πρώτη φορά θα χτυπήσει το κουδούνι για το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Δράμας με έδρα την Πετρούσα και για το Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Μηλεών με έδρα τα Καλά Νερά Μαγνησίας, αλλά και στο πρώτο Επαγγελματικό Λύκειο που θα λειτουργήσει σε σωφρονιστικό κατάστημα ενηλίκων, στις φυλακές της Λάρισας.
Οι μαθητές της Γ’ γυμνασίου θα έχουν από φέτος ένα νέο μάθημα, αυτό των Οικονομικών. Σκοπός του υπουργείου είναι, μέσω του οικονομικού εγγραμματισμού, τα παιδιά να εξοικειωθούν με έννοιες, όπως η αξία της αποταμίευσης, η διαχείριση εισοδήματος, η λειτουργία των αγορών, η έννοια της επιχειρηματικότητας.
Σε επιλεγμένα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία, θα εφαρμοστεί κατά τη φετινή σχολική χρονιά (2025-26) το πρόγραμμα «Λαχανόκηποι στα σχολεία: με κριτική σκέψη και όραμα συνεργαζόμαστε, χαιρόμαστε, δημιουργούμε», με στόχο να συνδυάσει τη βιώσιμη ανάπτυξη με την παιδαγωγική πράξη.
Σύμφωνα με τα όσα είχαν ανακοινωθεί από το υπουργείο Παιδείας στο τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, τα σχολεία που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα θα προμηθευτούν μεταλλικά παρτέρια, χώμα, φτυαράκια κηπουρικής, θερμοκήπια, ποτιστήρια και σετ σπόρων για τις πρώτες καλλιέργειες, ώστε να δημιουργηθεί η κατάλληλη υποδομή για την υλοποίηση των δράσεων.
Το πρόγραμμα του Ψηφιακού Φροντιστηρίου, το οποίο χαρακτηρίζεται από πλευράς υπουργείου Παιδείας «εξαιρετικά επιτυχημένο», θα συνεχίσει τη λειτουργία του και φέτος. Ενδεικτικά, την περασμένη χρονιά, πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 3.500 ώρες ζωντανών διαδικτυακών μαθημάτων, ενώ παρεχόταν η δυνατότητα παρακολούθησης με υπότιτλους και στη νοηματική.